prachtige Garden route

15 februari 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Na een weekje George door naar Mossel Bay, alleen al de route er naar toe was erg mooi. prachtig wisselend landschap, met enorme bergpassen. regelmatig stond mijn mond open, de rotsen het wisselende landschap, ik blijf verbaasd hoe mooi het hier is. km lang uitgestrekt landschap met enorme bergen, bijna geen huizen, koffie stops en tankstations. maar goed dat ik dit al eens eerder meegemaakt had en daarom met volle tank vertrokken was.
Mossel Bay aangekomen mijn tentje weer op kunnen zetten bij een back pack hostel. Hier was ik al eens geweest. herkende het nog wel maar wist niet meer welk hotel of gest house we geslapen hadden.
De eigenaar van de Hostel, vertelde me dat hij ook een golfer was, zijn familie een golfbaan heeft in Pretoria. vol trots liet hij een fotoboek zien van de start van de bouw van de golfbaan tot aan de uitbreidinging in 2011. Mijn verhaal over vrijwilligerswerk vond hij heel interessant. hij wil een npo organisatie gaan opstarten. Heb hem verwezen naar de website van R4L, voorevt bruikbare informatie. Als dank, als ik nog eens kwam kreeg ik een kamer voor de prijs van mijn tent. ook zou hij contact gegevens naar zijn broer sturen, dat ik welkom was op hun golfbaan in Pretoria. Na een paar mooie golfbanen gezien te hebben in Mosselbay en omgeving, vertrokken naar Stellenbosch. onderweg paar golfbanen bezocht en informatie verzameld van accomodaties rond de golfbanen. er liggen in de garden route een aantal prachtige golfbanen. die zeker de moeite waard zijn om te spelen als je golf liefhebber bent. Stellenbosch 366km van mossel bay, ondanks de afstand en zeer warme weer vlogen de uren wederom voorbij door de prachtige route er naar toe. ook hier weer leuke BP hostel gevonden, midden in het centrum, een prachtige tuin om mijn tentje op te zetten. hier een heerlijke tijd gehad, leuk Engels echpaar ontmoet waar ik een paar dagen mee opgetrokken ben. Stellenbosch, Paarl, Franschhoek, wijn tour gemaakt met een erg leuke interessante gids. 4 wijn bezoeken, uiteraard proeven met lekkere kaasjes erbij, is echt een feestje om te doen in deze wijn omgeving. Om je heen zie je de ene na de andere verschillende wijn estates. Voor de golf liefbbers erg mooie banen om te spelen in en de omgeving van Stellenbosch. Even getwijfeld om naar Kaapstad te gaan. ligt ongeveer 50km van Stellenbosch vandaan. toch besloten om langzaam aan terug te gaan naar Port Elizabeth. Van Stellenbosch naar Gans Bay. Deze kustweg was totaal nieuw voor mij. Dit was denk wel de mooiste route langs de kust die ik tot nu toe heb mee gemaakt. zo dicht langs de kust km lang, prachtig. wel op letten met rijden, de wegen zijn goed maar soms ineens kunnen er enorme gaten in de weg liggen. Ook hier naartoe weer een paar golfbanen bezocht. In km niet erg ver van Stellenbosch, toch door langzaam rijden langs kustweg koste het wel paar uurtjes voor ik er was. Maar wat was het weer de moeite waard. Gans bay op zich niet veel te beleven zo ook mijn verblijf in hostel waar ik helemaal alleen was. Heel vreemd, wel heerlijk geslapen. sleutel zoals afgesproken onder de mat gelegd omdat er niemand zo vroeg in de ochtend al aanwezig zou zijn als ik zou vertrekken. Via Bredasdorp naar Cape Agulhas, zuidelijkste punt van ZA, waar de 2 oceanen elkaar ontmoeten. Struisbaai ligt 10 min van C Agulhas, erg leuk en gezellig hostel, leuke mensen ontmoet. Een man uit zweden die per fiets ZA aan het verkennen is, had een virus opgelopen kon daardoor voorlopig niet verder fietsen. Hij wil graag eens een keer een township bezoeken. Misschien komt hij nog voor mijn vertrek naar PE, heb hem aangeboden dat ik hem een township tour wil geven.
Vanuit Struis bay naar Oudtshoorn. hier maar een nacht gebleven, zo ontzettend warm dat ik het beter vond om weer richting kust te gaan. de bedoeling was om nog een stop te maken voor mijn eindstop Port Elizabeth om R4L te gaan ondersteunen met opstar mogelijkheden van een Zwemproject. Het ging zo goed en snel dat ik aan een stuk doorgereden ben naar PE. Na een nachtje in BP hostel in mijn tentje kreeg ik een uitnodiging van ook een "oud" vrijwilligster R4L, om in haar nieuwe huis te komen logeren, waar ze net 1 dag overgehuisd was. Wederom weer een enorm warm welkom in PE. Hier ben ik inmiddels alweer 2 weken. Erg fijn en leuk om ook bezig te zijn met het uitzoeken naar de mogelijkheden voor start zwemproject. zoals het er nu uitziet denk ik dat met de enorme hulp en interesse vanuit hier en Nederland dat het zeker kans van slagen heeft. Bij mijn terugkomst naar Nederland blijf ik betrokken bij het zwemproject.
Ook heb ik naast mijn golf verkennings en informatie reis iemand ontmoet waarmee ik eerst samen een golfreis in elkaar ga zetten voordat ik deze reis wil gaan opzetten en organiseren voor wie graag een betaalbare golf/safari/ rondreis ZA wil maken.
wat dus inhoud dat ik weer een goede reden heb om weer terug te "moeten" gaan naar dit oh zo mooie prachtige land.

tot later, of in Nederland of nog net voor mijn laatste 2 weken hier in PE.

Warme lieve groetjes, Monique
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Leny Kremers:
    15 februari 2014
    heerlijk, alles zo herkenbaar.
  2. Lin:
    15 februari 2014
    Alsof we er weer rondreizen. Geniet nog van je laatste weekjes. Het zal wel voorbij vliegen, Tot in nederland op de golfbaan in nuenen??!
  3. Melanie, babet en kids:
    15 februari 2014
    Weer een heel mooi verhaal! Heerlijk om te lezen. Heel fijn dat je het zo naar je zin hebt en dan ook nog zoveel kan investeren in je toekomst. We wachten weer op het volgende verhaal. Xjes uit Boxtel
  4. Melanie, babet en kids:
  5. Gwen:
    15 februari 2014
    Geniet er nog maar van. Hier lijkt het al lente te worden dus dan is de overgang niet zo groot :-)
  6. CarinZwartjes:
    17 februari 2014
    Hoi Moos,

wat een mooi reisverhaal en goed te lezen dat je het zo enorm naar je zin hebt! Fijn dat je R4L helpt met het op te starten zwemproject. Dat gaat zeker helemaal lukken.
    Tot snel ziens/horens. Lieve groetjes, Carinxxx
  7. Gemma Leo Loet Jim:
    17 februari 2014
    Hoi Moos,
    Fijn dat dit land je zo blijft boeien. En dat je geniet van alles wat op je pad komt. Hopelijk kan je je golfnetwerk daar goed opbouwen. Nog heel veel plezier want het is zo weer voorbij.

Lieve groetjes,
    Gemma, Leo, Loet en Jim xx
  8. Wilma adriaans:
    18 februari 2014
    hey monimed, leuk om te lezen, heb je super geschreven, misschien keertje boek gaan schrijven haha. als je zo leest, dan waan je je weer in het mooie zuid afrika. ik vond wijnstreek zo leuk, beetje europees dat wel, maar daaromheen dan natuurlijk Kaapstad en richting PE was ook erg mooi. geniet nog van je weekjes daar, het vliegt om nu natuurlijk. dikke kus x
  9. Carmen:
    18 februari 2014
    Heey Moosje,
    Geniet nog maar lekker van je nog (korte)tijd daar....Wat een mooi verhaal weer.....leuk om te lezen wat je allemaal uitgespookt hebt daar....
    Dikke kussen